Readable Clothes / Olvasható Ruhák

2010-2011 / watercolor on paper / 50 x 65 cm
2010-2011 / akvarell papíron / 50 x 65 cm 





Krinzinger Projekte / Vienna, Austria / 2011

VILTIN Gallery / Budapest, Hungary / 2011
TAKE FESTIVAL / Vienna, Austria / Alte Post / 2017

TAKE FESTIVAL / Vienna, Austria / Alte Post / 2017

TAKE FESTIVAL / Vienna, Austria / Alte Post / 2017

TAKE FESTIVAL / Vienna, Austria / Alte Post / 2017


READABLE CLOTHES 


In my recent project I am interested in the topic of mimicry and camouflage. The theory of
camouflage covers the various strategies which are used to achieve it's effect. It is a method of avoid the observation that allows an otherwise visible organism or object to remain undetectable from the surrounding environment through deception. Camouflage is essentially a form of visual mimicry. The mimicry works similar in appearance, behavior, sound, scent and even location, with the mimics found in similar places to their models. In between camouflage and mimicry is mimesis which carries a wide range of meanings, including: imitation, representation, the act of resembling, the act of expression, and the presentation of the self.

During the Krinzinger Residency Program I started a part series inside the main topic, which is called „readable clothes”. Alison Lurie used first this expression, remind how the costume shows their wearer. I painted models who I am asked to wear a t-shirt with text. Every text is personal and holds a message which is important to the model who is wearing it.

Most of the time the effect is created by copying the surroundings, or through painting the object like it’s surroundings. Through the animal’s needs, and the military purpose, for me it is very interesting how the camouflage is working, using the body as a medium. Perhaps the method is not just what we are able to see, but also the behavior. Actually the behavior becomes visible, when people are wearing clothes, we are able to see their style, their mood, or their social status. In this way the clothes become the medium. When these clothes contain texts, the message becomes clear, and direct. In this case the owner want to share with us their phrase.

The feelings I illustrate on the paper are very much according to my moods and emotional deepness itself. I always try to visualize on my paintings, show my feelings, my environment, my friends, and my life. My paintings complex designs that attempt to reflect my sense of the times we are living in.

I painted these pictures in 50 x 65 cm size with watercolor and ecoline. This is the first time when I use big size. My paintings are usually small size, but in this project I changed because of the text. I left the background unpainted because the most important thing what the viewer focuses is the text.

I use own reference photos, as a starting point and collect compositions before painting. I always change small details as a purpose of showing the models personality. I explore my ideas through a variety of medium and formats including photography, painting and installation.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

OLVASHATÓ RUHÁK 

Jelenleg a mimikri és camuflage témája foglalkoztat.

Az evolúció során a mimikri az adaptáció azon formáját, eredményét jelöli, amikor egy élőlény felveszi vagy utánozza egy másik élőlény vagy a környezet mintáját, színét, külalakját, viselkedését. Az alkalmazkodás célja lehet a láthatatlanság, vagy a megtévesztés és elijesztés is. Valakinek színlelt alkalmazkodása a környezetéhez, rendszerint érdekből, előnyök szerzése céljából.

A Krinzinger Rezidencia Program alatt egy új alsorozatot kezdtem el ebben a témában, melynek a munkacíme „olvasható ruhák”.
Alison Lurie használta először ezt a kifejezést. A modelljeimet megkértem, hogy viseljenek olyan feliratos pólót, ami a legjobban kifejezi egyéniségüket. Minden felirat személyes és olyan üzenetet hordoz, ami fontos a viselőjének, kifejezi egyéniségét.

Az emberi kultúrákban sem ismeretlen a mimikri alkalmazása. A hadviselés a rejtőzködés fontosságát az amerikai és távol-keleti kultúrák már több ezer évvel ezelőtt mesteri fokon űzték. Ezeken túl engem nagyon érdekel, hogy hogyan működik a camuflage, hogyan használja a testet, mint médiumot.
Az emberekről öltözékük, stílusuk alapján legtöbbször könnyen megállapíthatjuk a társadalmi helyzetüket, esetleg hangulatukat. Ebben a helyzetben a ruha válik a médiummá. Amikor pedig az öltözékünket felirattal látjuk el, ez az üzenet még tisztább és egyértelműbb.

Képeim témája általában az ember: barátok, ismerősök, illetve a környezetem, amelyben élek. Általában olyan embereket festek, akiket jól ismerek, akik közel állnak hozzám.

Ebben a sorozatban 50 x 65 cm-es festményeket készítettem akvarellel és ecolinnal. Ez az első alakalom, hogy ekkora méretben dolgozok. Legtöbbször kis méretű képeket festek, de ezúttal szükség volt a nagyobb méretre a feliratok olvashatósága miatt. A hátteret üresen hagytam, hogy a szöveg és annak üzenete még tisztább legyen és ne vonja el róla semmi se a figyelmet.